Du har brugt meget tid, energi og ressourcer i at få skrevet en god bog, som skal ud på hylden og blive solgt. Gerne i massevis! Der er dog en risiko for, at din bog kan forsvinde i mængden – særligt som debutant på markedet. Her kan det være en stor hjælp at designe et lækkert omslag, som kan lokke dine læsere til at se nærmere på din bog.

Hvordan rammer du målgruppen med bogforsiden?

Din forside er noget af det vigtigste af et omslag, når du skal fange dine læseres opmærksomhed. Tag derfor altid udgangspunkt i din målgruppe – hvad går de op i? Og hvad interesserer dem? Den skal desuden have blikfang og indramme essensen af, hvad din bog handler om og hvilken genre, der er tale om. Det bør f.eks. være bogens titel, der er i fokus og ikke forfatter eller forlag.

Få den helt rigtige fornemmelse for din genre og din målgruppe ved at kigge på andre bøger fra samme kategori. Gå på biblioteket og i boghandleren og kig på fysiske bøger, gå online på Google, Pinterest, bladr på eReolen eller i online boghandlernes shops. Lur af hvad der fungerer i genren, og hvad der ikke gør!

Vi kan hjælpe dig med at designe et omslag, som i den grad lever op til både dine og dine læseres forventninger. Vi har stor erfaring med grafisk design, hvor vi udvælger farver, typografi og grafiske elementer, der vil tiltale målgruppen. Din bog vil få et professionelt udtryk, som også vil fungere både på print og digitalt. Vi kan desuden lave unikke illustrationer og smukke fotos, som passer til din bogs indhold og stil.

Hvad skal en bogs omslag indeholde?

Dit bogomslag er ikke kun forsiden – der er også en bagside og flapper, som du kan smide indhold på. Du får her en lille liste over de informationer, som de forskellige elementer altid kan indeholde:

Forside:

  • Titel
  • Forfatternavn (+ evt. forlagsnavn)
  • Grafik eller farver, der understøtter bogens indhold - målrettet målgruppen og bogens genre

Bagsiden:

  • Udgiver eller forlagsnavn
  • Stregkode og ISBN-nr. (Placeret nederst til højre ind mod ryggen af bogen)
  • Tekst om bogens indhold med fokus på, hvad man får ud af at læse bogen (især hvis det er en fagbog!)
  • En spændende intro, hvis din bog er skønlitterær
  • Evt. anmeldelser fra andre læsere, som gerne er kendte for målgruppen

Flapper:

  • Anmeldelser fra andre læsere - helst kendte for målgruppen
  • En lille intro om forfatteren - evt. med billede
  • En liste over andre udgivelser
  • En liste over virksomheder, der har støttet udgivelsen
  • En oversigt over, hvad forfatteren ellers tilbyder af ydelser evt. med web-henvisning

Hvilket format og mål skal min bog have?

Rygbredde afhænger altid af antal sider i indholdet, samt papirtype og indbindingsmetode. Du skal derfor altid kontakte dit trykkeri for speficikke mål og formater til netop din bog. Få en tegning fra trykkeriet, så du eller din grafiker får detaljerne på plads første gang. Arbejder du med en softcover-løsning, vil du også have mulighed for at bruge flapper på dit omslag, som også kan styrke bogens holdbarhed og giver et flot finnish på omslaget. Forhør trykkeriet om mulige bredder på flapper, som også afhænger af bogens slutformat, papirleverandørernes arkformater og produktionsudstyrets begrænsninger.

Tip: Lav aldrig bogomslag designs, hvor alt skal passe 100% til alle buk, kanter og folder. På nogle produktionsmaskiner er der helt op til 2 mm tolerance (risiko for forskydning), når dit omslag produceres.

Har du brug for professionel assistance til design af dit bogomslag?

Trykkeriet hos Buchs kan nemt vejlede og hjælpe dig med din bogs specifikke mål og format, så du kan få lige netop det design, som du drømmer om til din bog. Vores grafiske afdeling ligger in-house, så vi har mulighed for også at få en grafikers skarpe blik på din bog inden den bliver sendt i trykken.